Hybridiajoneuvoille

Hybridiajoneuvot ja niiden "vihreä" teknologia ovat jossakin määrin tutumpia nykypäivän keskivertokuluttajalle. Kuitenkin yleinen tuntemus on vähäisempää näiden nykyaikaisten moottorien toiminnasta, käytettävistä vaihtoehtoisista voimansiirtotyypeistä ja moottoriöljyn keskeisestä roolista niissä.

Kehittynyt voiteluteknologia kaikille hybrideille

ExxonMobilin insinöörit suorittavat säännöllisesti laaja-alaisia testejä hybrideille. Ankara keskeytyksetön yli 80 000 kilometrin kaupunki- ja moottoritieajoa simuloiva hybriditesti osoitti, että Mobil 1™ 0W-20 ja Mobil 1™ 5W-30 osoittavat erinomaista suorituskykyä hybridin tyypistä riippumatta. Hybridimoottoreiden tarkastus paljasti, että Mobil 1 -moottoriöljy suojasi niitä erinomaisesti karstalta, sakalta ja kulumiselta.

Kaikki ExxonMobilin insinöörien testaamat voimansiirtoratkaisut, sarja, rinnakkainen ja näiden yhdistelmä, voivat hyötyä Mobil 1 -voiteluteknologian kokonaisvaltaisesta voitelusta ja suojasta kulumista vastaan. Mobil 1™:n kehittynyt täysin synteettinen moottoriöljy antaa kaikille hybrideille poikkeuksellisen suorituskyvyn ja suojan.

Tehokas toiminta ja suunnittelu: Kuinka hybridit toimivat

Hybridiajoneuvon määritelmään kuuluu kyky käyttää useampaa kuin yhtä voimanlähdettä. Hybridiajoneuvoissa yleisimpänä lisävoimanlähteenä on sähkö. Sähköä käyttämällä hybridin toiminta nojautuu vähemmän fossiilisiin polttoaineisiin, polttoainetehokkuus kasvaa ja päästöt vähenevät. Nykyaikaisissa hybridiajoneuvoissa käytetään kolmea elementtiä: polttomoottori, sähkömoottori ja akku.

 

Hybriditeknologia hyödyntää jokapäiväisiä ajotilanteita tehokkuuden parantamiseksi. Alhaisemmilla nopeuksilla hybridit voivat toimia vain akulla ja sähkömoottorilla. Hyötyjarrutus toimii ladaten hybridiajoneuvon akkua keräämällä talteen liike-energian hidastettaessa pysähdykseen. Stop-start -järjestelmät myös sammuttavat moottorin pysähdyttäessä, mikä vähentää energiankäyttöä pysähdyksissä.

Erilaiset ratkaisut: Kolme hybridistä voimansiirtoa

Voimansiirron tarkoituksena on siirtää tehoa auton pyöriin. Perinteinen voimansiirto sisältää moottorin, vaihteiston, käyttöakselin, jousituksen ja pyörät. Hybridiajoneuvojen voimansiirroissa on enemmän osia, ja insinöörit ovat maksimoineet hybridirakenteen edut erilaisilla voimansiirtoratkaisuilla – sarja, rinnakkainen ja näiden yhdistelmä.

Sarja – Sähkömoottori tuottaa tehoa pyörille. Moottori saa sähköä akusta tai sisäisen polttomoottorin pyörittämältä generaattorilta.

Rinnakkainen – Sähkömoottori ja polttomoottori tuottavat yhdessä tehoa pyörille.

Yhdistelmäkokoonpano – Sähkömoottori tai polttomoottori voi tuottaa itsenäisesti tehoa pyörille.

Vain sähkön tai vain polttomoottorin käyttö sallii yhdistelmäkokoonpanon tarjota voimansiirtoratkaisuista parasta polttoainetehokkuutta. Yhdistelmäkokoonpano saattaa hitaammilla nopeuksilla toimia sarjavoimansiirtona ja vaihtaa vain polttomoottoriin suuremmilla nopeuksilla. Yhdistelmäkokoonpanon joustava toiminta käyttää vähemmän polttoainetta ja tarjoaa ihanteellisen tehokkuuden.