Stop-start-järjestelmille

Stop-start -järjestelmät ovat tekninen vastaus muuttuviin polttoainetehokkuuden ja kasvihuonekaasupäästöjen säännöksiin. Tämä teknologia on saavuttanut suosiota autovalmistajilla, joista jotkut käyttävät sitä läpi kaikkien tuotantolinjojensa. Stop-start -teknologian ymmärtäminen on tärkeämpää kuin koskaan.


Mobil 1 -teknologian toimivuuden todistaminen laboratoriossa

ExxonMobilin insinöörit tutkivat Mobil 1 -öljyjen teknologiaa erityisen stop-start -testauksen avulla – 300 000 pysähdys- ja käynnistyssykliä kerrallaan. Insinöörien tavoitteena on luoda todellisuutta vastaavat vaikeat olosuhteet, jotka vallitsisivat ajoneuvon käyttöiän ajan, mikä auttaisi heitä mittaamaan Mobil 1 -öljyjen suorituskykyä ja suojausta stop-start -järjestelmissä.

Yli 190 000 kilometrin pidennetyillä öljynvaihtoväleillä ajetun simulaatioajon jälkeen, mikä vastaa 80 päivittäistä pysähdyksen ja käynnistyksen sykliä, ExxonMobilin insinöörit totesivat, että Mobil 1™ 5W-30 osoitti erinomaista suorituskykyä suojaten samalla kulumiselta äärimmäisessä stop-start -toiminnassa.

Jokaisen pysähdyksen säästöt: Polttoaineen säästäminen stop-start-järjestelmillä

Stop-start -järjestelmät keskittyvät säästämään polttoainetta melko suoraviivaisesti Esimerkiksi auton pysähtyessä punaisiin valoihin moottori sammutetaan. Kun valo vaihtuu vihreäksi ja vapautat jarrut, ja moottori käynnistyy muutamassa millisekunnissa. Siis, yleisesti ottaen polttoainetalous hyötyy joka täyspysähdyksellä, koska vähemmän polttoainetta kuluu rajoitettaessa moottorin tyhjäkäyntiä.

Stop-start -teknologian vaikutuksia polttoaineen kulutukseen on kuitenkin vaikea arvioida. Eri kuljettajilla stop-start -järjestelmällä on vaihtelevat tulokset polttoaineen kulutuksessa. Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA:n polttoainetalouden arviot eivät itse asiassa ota kulutusluokituksissaan stop-start -järjestelmiä huomioon . Useat tekijät, kuten ajo-olosuhteet ja ajotyyli voivat vaikuttaa kulutukseen huomattavasti. Monet insinöörit arvioivat eron olevan 3 – 10 %, mikä saattaisi vähentää kulutuksesta noin litran (esim. 14,0 l/100 km kaupunkiajossa parantaa 13,0 litraan).

Stop-start -järjestelmän tarpeisiin vastaaminen

Stop-start -järjestelmillä varustetut moottorit altistuvat kovemmalle rasitukselle kuin moottorit ilman järjestelmää. Keskivertokuljettajan ajoneuvon moottori käynnistyy ehkä kuusi kertaa päivässä, mutta stop-start -järjestelmällä varustetun moottorin sama lukema saattaa olla useita kymmeniä. Tämä suurempi käynnistysten ja pysäytysten syklien määrä vaikuttaa moniin moottorin osiin, starttimoottorista akkuun ja kampiakseliin.

Monilla eri starttimoottoreilla ja akuilla voidaan tukea stop-start -järjestelmiä, mutta tällöin sisäisen polttomoottorin rakenne pysyy samana, joten kampiakseli ja laakerit tarvitsevat lisäsuojaa alituisten käynnistyksen ja pysäytysten aikaansaamaa syklien lisäkuormaa vastaan. Jotkin autovalmistajat ovat alkaneet käyttää suojapinnoituksia näillä laakereilla mahdollista kasvavaa kulumista vastaan. Mobil 1™:n kehittynyt täysin synteettinen moottoriöljy on suunniteltu erityisesti vähentämään näiden kriittisten osien kulumista.