Turboahtimet vs. mekaaniset ahtimet

Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet sekoitetaan joskus toisiinsa. Koska ne ovat kumpikin "ahtimia", ne on helppo sekoittaa toisiinsa ja saada käsitys, että ne ovat samanlaisia moottorilaitteita. Niissä on kuitenkin muutama merkittävä ero, jotka tekevät niistä lähes toistensa vastakohtia.

Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet: Induktion toiminta

Ennen laitteiden erojen käsittelyä on hyvä ymmärtää turboahdinten ja mekaanisten ahdinten rakenteelliset samankaltaisuudet. Turboahtimen ja mekaanisen ahtimen on tarkoitus puristaa ilmaa. Nämä järjestelmät työntävät moottoriin paineilmaa kompressorien avulla. Paineilman avulla moottoriin pääsee enemmän happea, minkä seurauksena saadaan tehohyöty.

Turboahdinten ja mekaanisten ahdinten tärkein ero on energianlähde. Turboahtimet käyttävät ajoneuvon pakokaasuja kahden siipipyörän eli turbiinin ja kompressorin pyörittämiseen. Mekaaniset ahtimet saavat sen sijaan voimansa suoraan moottorilta – hihnapyörä pyörittää rattaita, jotka pyörittävät kompressoria.

Turboahtimilla on uusi merkitys nykyaikaisissa moottoreissa

Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet tunnetaan parhaiten korkean suorituskyvyn autojen ja kilpa-ajamisen välineinä. Niiden avulla moottorista saadaan enemmän irti. Näistä vain turboahtimet ovat saaneet suosiota valtavirrassa. Suuret autovalmistajat käyttävät niitä parantamaan polttoainetaloutta.

Vaikka mekaaniset ahtimet ovatkin tärkeitä alalla, ne eivät ole osa koko autoilualan läpäisevää keskittymistä polttoainetalouteen. Mekaaniset ahtimet ovat pääosin käytössä lisäämään hevosvoimia. Sovelluksesta riippumatta turboahtimet ja mekaaniset ahtimet luovat moottorille äärimmäiset toimintaolosuhteet ja lisäävät näin moottoriöljyn taakkaa. Mobil 1™:n kehittynyt täysin synteettinen moottoriöljy antaa todistetun suorituskyvyn hankalissa olosuhteissa. Sen vuoksi ylistetyistä turboahdetuista moottoreista (esim. Mercedes-AMG ja Porsche) ja mekaanisesti ahdetuista moottoreista tunnetut valmistajat (esim. Corvette) käyttävät Mobil 1 -öljyä tehdastäyttö-öljynä tietyissä malleissaan.